Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwbrief.

Terug

Focus op talent

Niemand kan er meer omheen, de schaarste op de arbeidsmarkt. Waar je een aantal jaar geleden nog de keuze had uit meerdere sollicitanten, moet je op dit moment al blij zijn dat je vacaturetekst überhaupt gelezen wordt door je doelgroep. Laat staan dat deze doelgroep dan ook nog massaal gaat reageren. En voor wie denkt dat dit over een tijdje wel weer over is.. slecht nieuws! Volgens experts wordt de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren alleen nog maar erger. Tijd om weer eens goed naar je wervingsproces te kijken.

Van eisen naar pré

Wanneer je een vacature-intake doet met je vacaturehouder is het van belang om kritisch te zijn. Waar je voorheen nog kans had om het schaap met de 5 poten te vinden, is dat nu niet meer het geval. Ga daarom in gesprek met je vacaturehouder, wanneer er veel eisen gesteld worden. Neem de vacaturehouder ook mee in de schaarse arbeidsmarkt en laat de vacaturehouder een ranking maken van de eisen. Welke eisen zijn het meest belangrijk en welke eisen kunnen ook als pré gezien worden? Hierdoor bereik je een grotere doelgroep.

Verlaag de spanning

Wanneer een sollicitant naar de vacaturetekst kijkt, is de eerste indruk al bepalend of iemand wel of niet gaat solliciteren. Die eerste indruk is vaak binnen enkele seconden al gemaakt. Dit is andersom vaak hetzelfde. Wanneer je als bedrijf een sollicitant binnenkrijgt, weet je vaak ook al in enkele seconden of je deze persoon wel of niet uitnodigt voor een gesprek. Bij de sollicitant speelt vaak ook een andere factor een belangrijke rol in de beslissing om wel of niet te solliciteren: spanning. Het wisselen van baan brengt onzekerheid en gierende zenuwen met zich mee. Op de stress-schaal van Holmes & Rahe scoort verandering van werk een 18e plek. Qua stresslevel staat dit ongeveer gelijk aan het overlijden van een goede vriend. Het is daarom goed om de spanning in een vacaturetekst zoveel mogelijk te verlagen. Wees duidelijk. Beschrijf bijvoorbeeld duidelijk wat de procedure is en wanneer de sluitingstermijn van de vacature is.

De bril van de sollicitant

Bekijk het wervingsproces eens vanuit de bril van de sollicitant. Hoe zou jijzelf het liefst een sollicitatieproces doorlopen? Wanneer je dat beeld in gedachten hebt, doorloop dan eens het sollicitatieproces van een willekeurige vacature van de organisatie waar jij voor werkt. Waarschijnlijk loop je tegen verschillende zaken aan, zoals: een veel te lange vacaturetekst, onduidelijkheid over waar en hoe je kunt solliciteren, vragen die er niet toe doen, formulieren die niet werken en ga zo maar door.

Dit is iets waar je direct mee aan de slag kunt. Zorg intern dat de processen beter en makkelijker worden ingeregeld. Laat de sollicitant geen lange vragenlijsten invullen, maar laat de sollicitant bijvoorbeeld alleen solliciteren met een LinkedIn profiel. Hoe lager de drempel, hoe eerder je een sollicitant binnen krijgt.

Handige tips

Tot slot nog een aantal handige tips die je direct kunt gebruiken om meer talent aan te trekken.

  1. Werk met quotes van collega’s. Laat collega’s vertellen hoe het is om voor jouw organisatie te werken en wat hun rol zo leuk maakt.
  2. Werk altijd met een sluitingsdatum voor een vacature. Hierdoor krijg je twijfelaars zo ver om toch te solliciteren. Wanneer ze niet op tijd zijn, missen ze namelijk jouw leuke vacature.
  3. Bekend maakt bemind. Zorg, zodra je vacaturetekst online staat, dat deze nog vaker bij je doelgroep onder de aandacht komt. Herkenning zorgt voor vertrouwen en vertrouwen zorgt voor conversie. Dat is de kracht van herhaling.

Aan de slag met recruitment in jouw organisatie?

De HRM-professionals van Reijn kunnen je op verschillende manieren hierbij ondersteunen op interim- of projectbasis of projectondersteuning en/of advies op afroep. Lees meer over de mogelijkheden en expertise van Reijn op het gebied van recruitment of neem contact met ons op.