Strategische personeelsplanning: succes creëer je aan het begin!
Het zal duidelijk zijn dat door de structurele schaarste aan talent en capaciteit, veel organisaties steeds meer moeite hebben om de dienstverlening of de productie op niveau te houden en de kwaliteit ervan te waarborgen. We kennen allemaal nog wel de voorbeelden van de situatie vorige zomer bij Schiphol en dit jaar bij Transavia. De ‘naweeën’ van COVID-19 en dus overmacht speelde hier zeker in mee, maar ook in welke mate organisaties tijdig anticiperen op personeelstekorten en hier adequate acties aan koppelen.
We zien veel organisaties allerlei acties optuigen om een aantrekkelijk werkgever te zijn, door o.a. goede arbeidsvoorwaarden aangekleed met een goede ‘look en feel’ waarbij ruimte voor groei, ontwikkeling en werkplezier centraal staan. Het vinden, binden, boeien en vooral ook het behouden van medewerkers vormt zo ongeveer de meest ultieme uitdaging van organisaties en HR-afdelingen voor de komende jaren.
Een van de instrumenten die organisaties hiervoor kunnen inzetten is strategische personeelsplanning (SPP). SPP heeft tot doel om een duurzame bijdrage te leveren aan het continue hebben van de juiste mens, op het juiste moment met de juiste kwaliteiten op de juiste plek. Dit wordt gedaan door het maken van een cyclische kwantitatieve én kwalitatieve organisatiefoto. Dit biedt inzicht in de (toekomstige) verschillen tussen de personeelsbehoefte en het aanwezige personeel. Hier worden vervolgens acties aan verbonden. Een hele mond vol. De kern is dat organisaties beschikken over relevante personeelsdata gecombineerd met continue het eerlijke en oprechte gesprek voeren met medewerkers. En dus als management begrijpen en weten hoe je je medewerkers het beste kan faciliteren. Hierdoor worden de bedrijfsdoelstellingen makkelijker behaald en is blijvende verbinding met de medewerkers beter geborgd. Kortom; minder verkwisting van talent en alles wel zo lekker efficiënt.
Maar de praktijk is weerbarstiger dan dit ideaalbeeld. Dit komt omdat SPP nogal eens als een doel op zich en dé oplossing wordt gezien in plaats van als één van de hulpmiddelen. Ook blijkt dat SPP te vaak het label krijgt van het ‘speeltje’ van HRM en dat de organisatie niet altijd klaar is voor een dergelijk traject, omdat bijvoorbeeld de gesprekscyclus niet op orde is. Het wordt dan heel lastig om een kwalitatieve analyse te maken van je medewerkers en de uitslag hiervan terug te koppelen aan medewerkers zonder dat ze hiervan schrikken. Weerstand ontstaat en weg is het draagvlak voor je SPP-traject. Het is dus essentieel om aan de voorkant met alle belanghebbenden te bespreken of er ook écht draagvlak en overeenstemming is voor SPP, maar ook hoe hoog is de noodzaak voor en de urgentie van een SPP-traject eigenlijk? Het maken van deze ‘foto’ van het draagvlak binnen de organisatie en hier voldoende tijd voor nemen, is de investering dubbel en dwars waard en bespaart mogelijke teleurstellingen van de goede intenties van SPP aan de voorkant.
Succes creëer je aan het begin. Je kan maar één keer goed starten!
Aan de slag met SPP in jouw organisatie?
De HRM-professionals van Reijn kunnen je op verschillende manieren hierbij ondersteunen op interim- of projectbasis of projectondersteuning en/of advies op afroep. Lees meer over de mogelijkheden en expertise van Reijn op het gebied van Strategische Personeelsplanning en doe de SPP-scan.