Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwbrief.

Terug

Vaarwel iedere dag van 9 tot 5 op kantoor. Hallo hybride werken.

Momenteel betreden de millennials de arbeidsmarkt. Een ambitieuze generatie die behoefte heeft aan vrijheid en flexibiliteit (Deloitte, 2016). Zelf kunnen kiezen waar en wanneer ze werken; thuis, op kantoor of in het koffiezaakje om de hoek. Met andere woorden: millennials willen hybride werken. Hoe ziet deze nieuwe werkvorm eruit en waar moet je als werkgever rekening mee houden?

Hybride werken

De trend rondom hybride werken is onlosmakelijk verbonden met de Covid-19-pandemie. Na een lange periode van thuiswerken geven met name jonge medewerkers aan niet meer fulltime terug te willen naar kantoor en behoefte te hebben aan een werkvorm zonder vaste werktijden en plekken (De Groot, 2021). Hybride werken is echter meer dan alleen de keuze voor kantoor of thuis, het is een transformatie naar “activity based working”. De werklocatie wordt niet langer bepaald door het beschikbare gebouw, maar door de aard van het werk, de gewenste hoeveelheid interactie en de persoonlijke voorkeuren van medewerkers. Waar individuele concentratietaken en korte briefings zich prima lenen voor thuiswerk, zullen brainstormsessies en langdurige overleggen met een grotere groep zich met name afspelen op kantoor (Verwimp, Boets & Daenen, 2021).

Hybride werken kent vele soorten en maten. Om deze werkvorm te kunnen faciliteren, is het als werkgever belangrijk aandacht te besteden aan onder andere de werkplek, leiderschap en beleid.

De werkplek

Zowel een gezonde thuiswerkplek als een inspirerende en motiverende werkomgeving op kantoor zijn een must voor hybride werkers. Hoewel de gemiddelde thuiswerkplek tegenwoordig al is voorzien van een extern beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel, is ook correct gebruik van deze thuiswerkplek cruciaal. Denk hierbij aan de juiste ergonomische houding (en variatie hierin) en voldoende beweging tussendoor. Als werkgever is het belangrijk de thuiswerker hier bewust van te maken. Daarnaast transformeert het kantoorpand van een gebouw met vaste, functionele werkplekken, naar een ruimte waar collega’s samenkomen om te brainstormen en successen te vieren. Het is een ruimte waar sociale interactie wordt gestimuleerd.

Leiderschap

Een nieuwe werkvorm vraagt om een nieuwe manier van leidinggeven. Een hybride werkomgeving leent zich voor een leiderschapsstijl die zich kenmerkt door vertrouwen (i.p.v. controle), mensgerichtheid en oprechtheid. Uiteraard vormen de juiste (digitale) processen en communicatietools de basis, maar vergeet niet aandacht te hebben voor het welzijn en de persoonlijke behoeften van de hybride werkers (Burkens-Oomen, 2021).

Beleid

Een misvatting bij hybride werken is “dat het allemaal wel losloopt”. Onderzoek van Willis Tower Watson toonde aan dat 46% van de werkgevers geen formeel beleid heeft om hybride werken te reguleren. Een gedegen hybride werkbeleid met duidelijke afspraken is echter wel noodzakelijk. Want hoe zorg je ervoor dat de bezetting op kantoor goed verdeeld is? Hoe garandeer je dat nieuwe medewerkers zich de cultuur voldoende eigen maken? En hoe ga je om met de ‘einzelgängers’ die zich helemaal niet meer op kantoor laten zien?

Uitdagingen

Hoewel hybride werken de succesformule lijkt om de wens van de millennial te vervullen, brengt het ook uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de werk-privébalans. Ondanks dat hybride werken mogelijkheden biedt om werk en privé naar eigen smaak in te richten, vervaagt het ook de grens tussen beide aspecten en kunnen medewerkers moeilijkheden ervaren met het bewaken van hun privétijd. En wat dacht je van verbondenheid? Hoe zorg je ervoor dat medewerkers op afstand verbonden blijven met hun collega’s en de organisatie? Tot slot is het belangrijk niet te vergeten dat de ‘typische millennial’ niet bestaat. Iedere medewerker heeft uiteindelijk andere behoeften en niet iedereen zal gedijen bij deze vorm van flexibiliteit. Het is aan de werkgever om het gesprek te blijven voeren en bewust te blijven van de verschillen tussen medewerkers.

Al met al durf ik wel te zeggen dat vijf dagen per week, van 9 tot 5 op kantoor passé is. Hybride werken is het nieuwe werken 2.0 en biedt jongeren de vrijheid en flexibiliteit waar zij zo naar verlangen. En zoals we bij Driessen Groep zeggen: “Hoe meer mensen gelukkig zijn in hun werk, hoe gelukkiger iedereen wordt.”

Een frisse blik op werkgeverschap

Dit artikel maakt deel uit van de whitepaper 'Een frisse blik op werkgeverschap' die is geschreven door de 'Reijn Kleurgevers', onze frisse trainees HRM-consultant.